February 26, 2017

Brighde

Brighde a kelták egyik legfontosabb istensége volt: szépséges nő, aki február elején, Imbolc ünnepén végigjárta Írországot, léptei nyomán virágok nőttek a földből, újjáéledt a természet és elérkezett az év világosabbik fele. Ő hozta tehát a tavaszt, ünnepnapjához és személyéhez rengeteg szokás kapcsolódott, hiszen egyben a termékenység istennője is volt.
Bár Imbolc már elmúlt, de a farsangi időszak még nem, így aztán ezúttal egy karneváli maszkot készítettem csokiból :) Ahogy ez lenni szokott, amikor az embernek támad egy ötlete, két hete már ezt is dédelgettem fejben, mire eljutottam odáig, hogy végre időm és kapacitásom is volt az elkészítésére. Mindenképp egy tavaszi motívumokkal díszített maszkot szerettem volna; persze az interneten rengeteg inspiráló képet lehet találni az ilyesmihez. A kék-sárga a kedvenc színkombinációm, így végül emellett kötöttem ki. Azt hiszem, a végeredmény illik a tavasz istennőjéhez, és ezzel kívánok egyúttal mindenkinek szépséges tavaszt! :)

Hozzávalók:
60 gr étcsoki
200 gr fehércsoki
lüszterpor, kakaóvaj

Elkészítés:
Volt egy réges-régi műanyag maszkom, azt használtam fel öntőformaként (természetesen alapos mosás után :D). Először némi kakaóvajjal felhígítottam az étcsokit, hogy kellően folyós legyen a festéshez, majd temperáltam. Egy kis zacskóba töltöttem, aminek apró lyukat vágtam a sarkán - ez csak harmadik próbálkozásra sikerült, előszörre nem voltam elég gyors, és elkezdett megszikkadni a csoki, másodikra pedig túl nagy lett a lyuk :D Hiába na, a szépségért szenvedni kell :D A zacsis festésnek az az előnye az egyszerű ecsettel való festéssel szemben, hogy közben tovább marad folyékony a csoki. Először körberajzoltam a szemeket és megfestettem a szempillákat, ezután a pillangót és a virágokat. Végül a pillangó szárnyai szegélyét még egyszer körbefestettem, és ecsettel elmaszatoltam a belső kontúrokat - már amennyire lehetett. Az elrontott részeket fondantformázóval javítottam.
Ezután következtek a színek. Először kék lüszterport adtam olvasztott kakaóvajhoz, és megfestettem a megfelelő részeket. Itt már óvatosan kell dolgozni, mert közben megszilárdul az étcsoki, és ha az ember nem figyel, könnyen eltörheti a kontúrokat. A kék festés után következett az arany, ezzel hangsúlyoztam a száját is. Ezután így nézett ki a maszk:



Maga a maszk fehércsokiból készült: temperáltam egy táblányit és kanalanként beleadagoltam a maszkba, ahol nagy méretű ecsettel kentem szét, ügyelve, hogy mindenhová jusson. Ennél a lépésnél nem árt kissé körbeforgatni a maszkot, hogy a csoki ne gyűljön meg az egyes sarkokban - bár persze így is orrán-száján át folyt :DDD Miután az első réteg megszáradt, egy második táblát is temperáltam és hasonlóan jártam el, hogy biztosan elég vastag legyen és ne törjön szét, amikor kiszedem a formából. Itt azért erős késztetést éreztem egy nyugtató csokipakolás kipróbálására, de végül elvetettem az ötletet :D 
A maszk egy órát pihent a hűtőben azután lehámoztam róla a formát, ami szerencsére elég rugalmas volt. Utolsó lépésként vattapálcával óvatosan felvittem rá itt-ott még egy kis lüszterport, hogy szépen csillogjon. És íme a végeredmény, tádá!







Brighde was one of the most important goddesses of the Celts: a beautiful woman, who walked through Ireland in the beginning of February, at Imbolc, and in her footsteps flowers blossomed, nature revived and the lighter part of the year arrived. She brought spring to the island and many traditions were connected with her feast as she was also the goddess of fertility.
Although Imbolc has passed already, carnival is still here, therefore this time I prepared a carnival mask of chocolate :) As usually when one has an idea, I was nurturing it for two weeks before finally I had enough time and capacity to make it. I wanted a mask with springish motifs; obviously there are many inspiring photos on the internet for this. Blue-yellow is my favourite colour combination, so I ended up using them. I think the final product fits the goddess of spring and with this, I'd like to wish everyone a gorgeous spring! :)


Ingredients:
60 gr dark chocolate
200 gr white chocolate
luster dust, cocoa butter

How to do it:
I had this old-old plastic mask which I used as a mould (obviously after thorough washing :D). First I thinned the dark chocolate with some cocoa butter so it became liquidish enough for painting, then I tempered it. I poured it in a small plastic bag and I cut a tiny hole on the corner - I succeeded only at the third try because first I wasn't fast enough and the chocolate started to get dry in the meanwhile, the second time the hole was too big :D Oh well, one has to suffer in order to create something beautiful :D Painting with the help of a plastic bag - as compared to painting with a brush - has the advantage that chocolate remains liquidish for a longer while. First I made the contour of the eyes and I painted the eyelashes, then the butterfly and the flowers. Finally I painted around the inner sides of the wings of the butterfly and I smudged the chocolate as much as I could. Spoiled parts were corrected with a fondant shaper.
Then came the colours. First I added blue luster dust to melted cocoa butter and I painted the adequate parts. At this point one has to work carefully because the dark chocolate hardens in the meanwhile and it is easy to break the contours. After the blue paint I used gold, I also stressed the mouth with this. (you can see a phase photo in the Hungarian text)
The mask itself is made of white chocolate: I tempered one bar (100 gr) and I poured spoonful after spoonful into the mask, where I spread it with a big brush. It is advised to slightly rotate the mask, so that the chocolate doesn't gather in any of the corners - but of course even like this the mask was crying chocolate tears, haha :DDD After the first layer got solid I tempered another bar and I did the same with that so the mask would become thick enough. Temptation was quite strong to try a soothing and cleansing chocolate facial mask but in the end I discarded the idea :D
The mask was in the fridge for an hour, then I peeled off the mould, which was flexible enough. As a final step I patted some more luster dust on it with a cotton bud so it became more shiny.

No comments: